Procedura udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Gminnym Przedszkolu w Baranowie
Marcin Brykczyński - O prawach dziecka
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym
Że dziecko to także człowiek
Tyle że jest mały.
Dlatego ludzie uczeni
Którym za to należą się brawa
Chcąc wielu dzieci los odmienić
Stworzyli dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
próbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się w wiersze poukładały Prawa dla dzieci na całym świecie
Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.
Każdemu dziecku przysługują prawa dziecka tak jak każdemu dorosłemu - prawa człowieka. Prawa dziecka są więc naturalną konsekwencją praw człowieka. Praw tych nikt nie może dziecko pozbawić.
Prawa dziecka a relacje z rodzicami.
Prawa dziecka nie kolidują z prawem rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z ich wartościami i światopoglądem, chyba, że dochodzi do sytuacji niebezpiecznych, groźnych dla dziecka lub niezgodnych z prawem: zaniedbania, krzywdzenia, zmuszania do pracy zarobkowej, unikania obowiązku szkolnego etc……
To najczęściej rodzice lub prawni opiekunowie reprezentują dziecko przed organami państwa i jako pierwsi zgłaszają łamanie jego praw.
Każdy człowiek jest osobą, ale żaden człowiek nie rodzi się w pełni ukształtowany. Pełnię swojej osobowości musi rozwinąć.
Każdy człowiek musi odpowiednio ukształtować swoje ciało, musi uaktywnić swoje siły motoryczne pozwalające mu się poruszać, musi rozwinąć swoje zmysły pozwalające mu na kontakt z otaczającym go światem, musi rozwinąć uczucia, dzięki którym będzie mógł reagować na rzeczywistość i wreszcie musi nauczyć się korzystać z woli i rozumu. Wola i rozum charakteryzują człowieka jako człowieka właśnie. Dzięki nim człowiek w sposób wolny i świadomy podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność.
Człowiek musi się zatem rozwinąć i dojrzeć do właściwego sobie sposobu życia. Rozwój ten wyznacza sama ludzka natura. W naturę tą wpisane są swoiste prawa. To właśnie prawa natury. Wypełnienie naturalnych praw ludzkich aktualizuje człowieka, ich zablokowanie degraduje go.
Najważniejszym, naturalnym prawem człowieka jest prawo do życia.
Z niego płynie prawo do pełnego - na miarę człowieka - rozwoju.
Ale prawa natury należy dobrze rozpoznać i zabezpieczyć. Takim właśnie zabezpieczeniem jest prawo stanowione, stworzone przez ludzi, ogłoszone i zobowiązujące do jego przestrzegania. O dobrym prawie mówimy wówczas gdy dobrze służy człowiekowi a więc dobrze służy jego aktualizacji.
Dzieci posiadają szczególne prawa. Aktualizacja ich człowieczeństwa przebiega bowiem w szczególny sposób. Dziecko nie potrafi samo zadbać o siebie, nie potrafi samodzielnie aktualizować swojej natury. Potrzebuje do tego rodziców, opiekunów, potrzebuje wielu innych ludzi. Dlatego naturalnymi "strażnikami" praw dziecka są jego rodzice i opiekunowie. Ale dziecko potrzebuje też specjalnego zabezpieczenia w prawie stanowionym. Dobre prawo stanowione może i powinno pomagać rodzicom i opiekunom w rozwoju dziecka.
W Polsce Konstytucja RP, Konwencja o Prawach Dziecka oraz Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka stanowią najważniejsze odnoszące się do dziecka stanowione akty prawne.
OFERTA EDUKACYJNA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole stwarza dzieciom bezpieczne i przyjazne warunki wszechstronnego rozwoju fizycznego, intelektualnego, emocjonalnego.
Nasze przedszkole stwarza dzieciom bezpieczne i przyjazne warunki wszechstronnego rozwoju dziecka służące indywidualnemu rozwojowi fizycznemu i psychicznemu. W naszym przedszkolu dzieci są bezpieczne, uśmiechnięte i zadowolone, a dzięki różnorodnym zabawom i ćwiczeniom poznają i odkrywają otaczający świat na miarę swoich potrzeb i możliwości. Nasze działania skupiamy wokół rozwijania potencjału twórczego dziecka dając mu jednocześnie dni pełne nowych doświadczeń i radości. W pracy z dziećmi wykorzystujemy nowoczesne środki do nauki i zabawy. Wszystkie proponowane przez nas rodzaje zabaw i zajęć są ze sobą integralnie powiązane. Obejmują zabawy i zajęcia rozwijające mowę, myślenie, samodzielność, kreatywność, aktywność muzyczną, plastyczną, techniczną, motoryczną oraz zdrowotną w kontaktach ze środowiskiem przyrodniczo-społecznym. Pracujemy w gronie wykwalifikowanych i kreatywnych nauczycieli. Otaczamy dzieci opieką logopedyczną, pedagogiczną i psychologiczną, pracujemy zgodnie z indywidualnymi programami terapeutycznymi opracowanymi dla każdego dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz indywidualnymi programami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Współczesne przedszkole stara się najlepiej jak może wspierać rozwój dziecka, traktując dziecko i jego rodziców jak partnerów. Uważamy, że wychowanie przedszkolne to fundament, który musi być solidny, gdyż na nim buduje się piętra, czyli poszczególne szczeble edukacyjne. Małe dziecko w dorosłym życiu będzie takim człowiekiem jakiego ukształtujemy w okresie najwcześniejszego dzieciństwa.
Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o:
Preferujemy twórcze i aktywne metody pracy z dziećmi. Wykorzystujemy m.in.:
Nasze przedszkole posiada bogatą bazę nowoczesnych, ciekawych pomocy dydaktycznych, które urozmaicają dzieciom naukę i zabawę.
Codzienne zajęcia dydaktyczne prowadzone zgodnie z Podstawa Programową obejmują:
Dbamy o dydaktyczny i wychowawczy poziom przedszkola, dlatego obok zajęć wynikających z realizacji podstawy programowej placówki, oferujemy bogaty pakiet różnorodnych działań edukacyjnych wychodzących poza przyjęte standardy:
Ponadto co roku organizuje się następujące imprezy:
Uczestniczymy w akcjach i kampaniach:
Współpracujemy:
Poza zajęciami obowiązkowymi prowadzonymi w grupach dzieci uczestniczą w zajęciach, takich jak:
Jesteśmy dumi :
Wyobrażamy sobie, że nasz absolwent będzie:
Nie sposób wszystko wymienić. Jednego jesteśmy pewni, że dzieci czują się tu dobrze i chętnie przychodzą do przedszkola, aby nie tylko pobawić się ze swoimi rówieśnikami, ale również poznawać świat i stawać się co dzień mądrzejsze. Kadra przedszkola najlepiej jak potrafi pomaga dzieciom wejść w świat pozytywnych wartości, aby zawsze potrafiły one odróżnić dobro od zła, a także mogły rozwijać się zgodnie ze swoimi potrzebami i oczekiwaniami.
Dyrektor Przedszkola
RADA RODZICÓW
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
Skład Prezydium Rady Rodziców (rok szkolny 2023/2024)
Przewodnicząca - Agnieszka Nowak
Skarbnik - Anna Głos
Sekretarz - Elżbieta Kręgiel
Roczny plan pracy
Gminnego Przedszkola w Baranowie
Koncepcja pracy
Gminnego Przedszkola w Baranowie
Informator "Bezpieczne dziecko w przedszkolu i poza nim".
Program wycjowawczo-profilaktyczny.
Procedury bezpieczeństwa w przedszkolu.
Zespół Szkolno-Przedszkolny
w Baranowie
Gminne Przedszkole w Baranowie
ul. Szkolna 2
24-105 Baranów
(81) 883 49 65
(81) 883 49 65
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Funkcję Inspektora Ochrony Danych w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Baranowie pełni Pan Paweł Kamola, e-mail: inspektor@cbi24.pl
Klauzule dotyczące spełniania obowiązku informacyjnego z art.13 RODO
Klauzula informacyjna
- Obowiązek prawny